Sista mammalediga dagen med minibusan


Det känns skit surt, rent utsagt, att det var min sista mammalediga dag som jag har ensam med min lillfis idag. 

Jag hade önskat att skola in henne strax innan hon var 2. Alltså någon gång efter sommaren.
Så att jag kunde ha våren och sommaren hemma med mina tjejer.
Men.. det var ju en önskan och inget realitiskt för oss som familj.

Utan våra familjer hade vi gått på knäna hela denna mammaledighet. Det kan lätt bli så med två oplanerade graviditeter. Två fantastiska "hoppsan" efter varandra. Haha!

Men man ska väl inte hänga läpp..
Jag har haft mina tjejer hemma med mig i snart 16 månader, och det har varit underbart jobbigt. Haha! Får man säga så?

Det har varit helt underbart och skit jobbigt samtidigt.  
Jag fantiserar om massa mer vi hade kunnat hitta på om fialottorna sovit om nätterna och jag hade haft mer energi alla dagar i veckan. 
Fast.. när jag ser tillbaka på de här 16 månaderna så har vi gjort bra mycket mer än jag egentligen orkat med minimal sömn.

Vi har i snitt varit hemma och myst 3 dagar av 7 i veckan. 
Varit hemma och myst har oftast inneburit att jag haft båda tjejerna hemma, tittat på filmer, läst böcker, lagat luncher, bakat, tvättat och hängt tvätt, lekt med duplo lego/hästar/dockor/bilar/pussel. Pysslat och målat har vi också gjort väldigt mycket av.

De andra 4 dagarna av veckan har vi lekt i lekparker, varit på lunchdejter med andra småbarnsmammor och barn, hängt på bibliotek, lekt hos små kompisar,  haft lekdejter hos oss, varit på kalas/dop, strosat i centrum, åkt till stan osv osv.


Nu har jag bara svårt att släppa taget om mina kids.
Storsessan har bara behövt gå på förskolan om vi haft inbokade saker som hon tycker är tråkigt (doktorn, bvc, mvc osv), om hon själv tjatat om de eller om jag i extrema fall har behövt sova en timme och sedan hämtat henne igen efter lunch.
Åh.. mina hjärtegull.. hur ska JAG klara mig utan er? Jag vet att ni kommer klara er fint med varandra (samma avdelning på fsk) .. men jag då! Haha!


Nåväl.
Jag har pussat dom varje minut i 16 månader. 
Jag har nattat dom, matat dom, underhållt dom, uppfostrat dom, lärt dom allt jag kan och förberett dem inför livet.
Dom är trygga, självsäkra tjejer. Dom klarar det här.

Positiva är ju att jag har fått ett jobb där som inte behöver mig på fredagar!!
Så alla fredagar från och med nu är Gos dagar!  
Åh jag ska tvångskrama och pussa dem heeeela fredagarna långa ;)

Kommentera här: